Le conte de cheval

Le conte de cheval

KÓDJÁTSZMA (2014)

2015. január 20. - Ascent

The Imitation Game

(Spoilert tartalmaz)

Nem annyira szeretek olyan filmekről írni, amiket agyondicsérnek a kritikusok, mert eleve nagy elvárásokkal indulok, aminek sokszor nincs jó vége. Fáradtan, egy nagy utazás után ültem neki, hogy megnézem és nem is volt rossz.

Benedict Cumberbatch valami eszméletlen mennyire felkapott színész lett pikk-pakk, felkapta a sajtó, nem isnagyon lehet ezzel vitatkozni, hiszen kifogástalan a viselkedése, de mint színész? Nagyon-nagyon jó, de még mindig nem értem miért tartják kivételesnek. Valószínűleg bennem van a hiba. Én személy szerint azokat a színészeket tartom jónak, akik a szerepükben olyan átéléssel és technikával dolgoznak, hogy eszembe sem jut másra gondolni, csak arra, amit épp mondanak, csinálnak, eljátszanak, ott vagyok velük, átélem akár legyen jó, vagy rossz. Benedict Cumberbatch azonban mintha többször kiesett volna a szerepből, nekem egyáltalán nem volt világos, - még most sem az-, hogy ő most szerepe szerint autista, szociálisan szorongó vagy mindkettő vagy egyik sem. Végig ezen járt az agyam, először a másodikra tippeltem, aztán az elsőre, aztán megint a másodikra, nem hagyott nyugodni a gondolat és mindeközben a film minden erejével próbálta a figyelmemet arra terelni, hogy ő bizony homoszexuális, ami akkor Angliában ugye bűn volt és ez mekkora tragédia. Éreztem én, hogy ezen kellene megbotránkoznom, de mint már írtam, a figyelmemet teljesen más kötötte le és simán gondolkoztam párhuzamosan.

A film maga jó és új és igaz történet alapján készült, ami mindig megérinti az embereket, jogosan teszem hozzá. Egészen a közepéig az Enigmát próbálták megfejteni és ehhez Alan Turing (Benedict Chumberbatch) igyekszik minél előbb egy olyan gépet (számítógépet) feltalálni, ami lépést tud tartani kódok változásával. Nekem elég hamar leesett, hogy amit kifejleszt az tulajdonképpen az akkori ember programozása és ezt megerősítik a film végén. Próbáltam tartani a lépést a történet kínosan sok szála közötti ugrálásban, hiába rágják a szánkba a megoldásokat, sok rész teljesen feleslegesen hatott és ez például Keira Knightley egész szerepe. Amilyen izgalmasan indult, olyan lapossá vált. Mostanában kezdem azt érezni, hogy az emberek együttérzését már csak az olyan politikailag megindító témákkal tudják kicsikarni, mint a diszkrimináció. Ebben a filmben ez a melegekkel és a nőkkel is megtörténik és igen érdekes a párhuzam, mert ha nem is ilyen feltűnően, de ott van. Keira Knightley egy jó színésznő, minden második filmje jó és ugyanígy vissza t
ud siklani a komfortzónájába, ami egy Kristen Stewart volumenű arcjáték. De attól függetlenül tudja, hogy kell szépséggel vinni egy filmet. Valakinek ezt is kell. Amúgy ahogy idősebb lesz, annál kevésbé látom ezt rajta.

Matthew Goode-ot említeném még meg, amikor megláttam a szereplők között, akkor vált véglegessé a döntésem, hogy mindenképp megnézem a filmet. A jó csávót játssza a filmben, pedig annyival több van benne… pontosan azt gondolom róla, amit általában a felhipeolt Benedict-ről írnak, hogy visszafogott és finom, elegáns a játéka. Már a Match Pointban is bemutatta, de igazán még mindig nem tudott kitörni, micsoda kár érte. Mindig mikor már felháborodnék, mennyire elveszti a szerepet, visszaáll, meglep valamilyen gesztussal és megvesz.

Visszatérve. A film nagyon jó, a történet is rendben van, de nem lesz a kedvencem. Én nem éltem át a háborút, de ha az én testvéreimet végeznék ki matematikusok statisztika miatt, akkor én nem csak fellökném, de ott is hagynám a picsába azt az embert, aki így döntött, legyen ez unintelligens vagy ösztönlényszerű. Ezt vagy hagyhatták volna, vagy kidolgozzák, de így csak lebeg a levegőben.

Pontozás: 6/10

A bejegyzés trackback címe:

https://lecheval.blog.hu/api/trackback/id/tr247090361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MusingMiss 2015.01.20. 20:57:48

Üdvözletem!
Mivel tegnap végre megnéztem a filmet kíváncsi lettem, hogy más hogyan vélekedik róla. Így tévedtem ide és remélem nem gond, ha hagyok is itt egy hozzászólást...

Érdekes, hogy mennyire másképp látunk és gondolkodunk még ha azonos témáról is van szó... Persze ezzel nincs semmi probléma, sőt! Nagyon tetszett ahogy megfogalmaztad a véleményed. Ami Benedictet illeti nem akarok vitatkozni, sem a védelmére kelni, mert tiszteletben tartom a véleményed, de annyit azért megjegyeznék, hogy én nem mondanám hogy kivételesnek tartják., Egyszerűen jó amit csinál és ezért lett népszerű. Vannak akik tényleg túlzásba viszik a dicséretét tény, de nem értem miért baj az ha filmek terén elismerik a tehetségét... Szerintem ez a része nem ''felhipeolás'' .

A véleményed olvasva bizony én is rájövök egy-két dologra , ami tényleg lehetett volna több vagy jobb az egészben. Ami viszont Turing elmeállapotát vagy viselkedését illeti a filmben, szerintem az a lényeg, hogy a néző lássa azt hogy valami nem stimmelt vele... Ez hiteles is volt. Tudom, valószínűleg morogni fogsz hogy ezt mondom, de nem valószínű hogy Cumberbatch kiesett volna a szerepéből, nem szokása. Ilyen a stílusa. Ha képtelen lenne átélni a szerepét akkor az másképp mutatkozna meg és nem bízták volna rá a szerepet.
Az időben való ugrálás engem is zavart és lehet, hogy furcsa,de én a rendőr szerepét találtam valahogy kevésnek, úgy hogy jó hogy erre rá világítottál. A többiekkel nem volt nagy bajom és fiatalabb színészeket is ügyesnek találtam.
Azt megkérdezhetem, hogy a zenét milyennek találtad? Én úgy éreztem, hogy sokat javított a hangulaton és ezért kevésbé volt unalmas is...

Ascent 2015.01.21. 19:22:08

Halihó!
Köszi szépen a hozzászólást, nagyon jól esett egy ennyire értelmeset látni a poszt alatt, kifejezetten örülök neki:)

Benedicttel kapcsolatban annyit csak, hogy szerintem igazad van, nagyon jó színész, de próbálom azok alapján a színészek alapján egy képzeletbeli ranglétrán besorolni, akiket ismerek, már láttam. Rengeteg jó filmet láthattunk már és rengeteg jó színész volt reflektorfényben. Ha mondjuk 19xx-et írnánk, nem is lenne kérdés a tehetsége, hogy mennyire nagyszerű, de ebben a hollywood-i tömeggyártósoron találnom kell valamilyen nézőpontot, ami alapján mérhetek és számomra az az, ha mondjuk szinte én is elmeháborodottá válok a film alatt, mert a szereplő olyan átéléssel játszik. Ez mind teljesen szubjektív és ahogy te is írtad, jó is ez így ahogy van.
Jó, hogy mondod a rendőr szerepe meg sem maradt...
A zene rengeteget javított szerintem is, például amikor Turing a gépén dolgozott, de ez szerintem hiába klasszikus, át tud menni nagyon sablonos tömegfilmbe, pont valamelyik másik filmes oldal kritikusai fogalmazták meg egy szóval nagyon jól: a Rocky-effect, vagy valami ilyesmi, ugye amikor az illető felhúzza magát és karakterfejlődés meg kemény munka gyümölcse stb., ettől függetlenül nem írnék rá semmilyen negatívumot, jól használták a csendet (hogy egyes szituációkba fokozzák a feszültséget, pl mikor szembesülnek, mekkora felelősség szakadt a nyakukba) és ez nekem már elég, hogy azt mondjam nagyon jó munka.
Milyen figyelmes vagy, hogy ezt is észrevetted.
süti beállítások módosítása